חיפוש
  • ורד יפה חאיק

תזונת בזמן לימודים בימי קורונה



לפי המתווה הנוכחי,

אלא אם יהיה שינוי,

המון ילדים מגיל 10,

מבלים המון שעות לבד בבית,

חלקם אפילו 10 שעות ביממה!

זה אתגר מורכב למדי מבחינות רבות,

רוצה להתייחס אליו מכיוון ההתנהלות עם האכילה.

מפרטת פה 5 טיפים:

1. מהם הכוחות והחולשות של הילדים שלכם?


חשוב להבין האם הילדים אכן בשלים לבלות זמן כה ממושך לבד ולהכיר את האתגרים שהם יתמודדו מולם.


קשיים עלולים גם להביא לאכילה רגשית/ להשאב למסכים.




פחדים שיצופו ויעלו/ שיעמום/ תסכול/ מריבות עם חברים אפילו בוואטסאפ, כל אלה למשל, ללא תיווך הולם בכאן ועכשיו, עלולים להתעצם.


גם אם אין לכך פתרון, לפחות חשוב להבין מה עובר על הילד, ומה, למשל, עשוי לשלוח אותו לאכול. כך לפחות לא תתאכזבו מהבחירות שלו.


כדאי לחשוב מראש על פתרונות.


למשל, עודדו את הילדים להתקשר אליכם (או למבוגר אחר שהם מכירים וסומכים עליו) ולשתף, והקפידו להכיל את הקשיים שלהם.


נסו לחשוב יחד מה כן ניתן לעשות כשהרגשות האלה מציפים (למשל:


מה עושים כשמאד משעמם/ נעלבים מחבר וכו).


נסו גם להערך למתן פתרונות טכניים בעניני הלמידה מרחוק, מה שגם לפעמים עלול להגביר לחץ ותסכול.

2. תיאום ציפיות מסודר בהתאם ליכולת והמסוגלות של הילדים:


שבו מראש (רצוי שבהתחלה רק אתם, ההורים, ואחכ שבו גם עם הילדים) ודברו על ההתנהלות המצופה מהם במשך היום:

  • שעת השכמה



  • הקפדה על הלמידה מרחוק ומטלות ביהס

  • אכילה בהתאם לשעות שתכננתם

  • מטלות נוספות המצופות מהם

  • משך צפיה מומלץ במסכים נוספים

  • מה לאכול בין הארוחות אם רוצים

  • האם על הילדים לחמם אוכל שהכנתם עבורם או להכין לעצמם משהו

  • מתי להתקשר אליכם לבקש רשות לפני שרוצים לקחת ומה הם יכולים לקחת חופשי

3. אז איך נכון להתארגן מבחינת האוכל?


שבו עם הילדים וערכו סיעור מוחות: רשמו על דף את כל הארוחות שהם היו רוצים/ שמתאימות לכל אחת מהארוחות. רשימה של כל מה שאפשר לאכול לפני ביהס/ ארוחות עשר/ צהרים/ אחהצ/ ערב. הדף סובל הכל!




הכינו טבלה (מצב לינק להדפסה של לוח תכנון ארוחות שבועי) וכתבו בה את הארוחות המתוכננות לכל יום. זה הזמן להטיל וטו (לא נכין סושי לארוחת בוקר/ לחם עם שוקולד סבבה אבל פעם בשבוע/ וופל בלגי עם שוקולד וקצפת זה לא אוכל/ וכו').


שימו לב לגיוון: מומלץ שלא לחזור על אותו מאכל יותר מפעמיים בשבוע.

בעיקר אם הילדים צעירים, אבל גם למתבגרים, מומלץ להכין את האוכל מראש בצלחות לחימום. כך תהיה לכם יכולת השפעה גדולה יותר על גודל המנה.


באופן כללי, השתדלו שהאוכל יהיה מוכן מראש, ופחות לצפות מהילדים להכין לעצמם משהו כשם רעבים. אם אין אוכל מוכן, הסיכוי גדול יותר שיחממו אוכל לא איכותי/ יאכלו קורנפלס וכו'. אם האוכל מוכן, גם קיים סיכוי כזה, כמובן, אבל יש סיכוי


גבוה יותר שאכן יאכלו משהו איכותי.


שימו לב למגוון האוכל הקיים בבית: אם יש לילדים קושי להתאפק מול מתוקים, או אם יש להם נטיה לחפש אותם בעיקר כשהם מתוסכלים/משועממים וכו, ייתכן שזה פחות הזמן להחזיק הרבה מהם בבית.


מה שאתם רוצים שייאכל, שימו במקום נגיש ובולט: חתכו ירקות/ פירות, ושימו במקום גלוי. בזמן התכנון עם הילדים הזכירו להם שאתם משאירים עבורם ירקות (או מצפים מהם להכין לעצמם).



מצ"ב קישור לקבלת לוח תכנון ארוחות שבועי יחד עם רעיונות לארוחות בוקר ועשר:

https://veredyaffehaik.ravpage.co.il/luach_matana

4. הערכות לבלת"מים


עשיתם תכנון, יופי.


עדין, בחיים כמו בחיים, דברים יכולים להשתבש/ להתנהל באופן שונה מהמתוכנן.

לכן, בזמן הישיבה עם הילדים, דברו איתם על מה עושים אם:

  • האוכל שהכנתם להם לא טעים

  • הגיעו חברים שרוצים לאכול משהו אחר

  • פשוט לא בא להם על מה שהוכן

  • כמות האוכל שהכנתם לא מספיקה להם

  • מה עושים אם לא הספקתם להכין עבורם, כמתוכנן? מ


ה הם יכולים להכין לעצמם בזריזות/בהתאם ליכולות שלהם, כשהם מאד רעבים או אם כן יש להם סבלנות להכין?

  • נסו לחשוב על עוד תרחישים אפשריים, בהתאם להיכרותכם את הילדים שלכם. אם יד לכם כבר נסיון של ניהול אכילה מרחוק, בטוחה אני כי כבר צפו נושאים כאלה ואחרים.

5. אל תשכחו לעבד!


"ניסינו,

דווקא עבד לנו טוב,

אבל החזיק רק שבועיים ואחכ התמסמס...".


בעיני, זה תהליך, שמצריך עקביות.


אין כרגע דרך לדעת כמה זמן יימשך המצב הזה,

(וכשהילדים בוגרים יותר הם ממילא מבלים בבית שעות רבות לבד, גם בלי קורונה...), ונדרש פה תהליך של הסתגלות ולמידה.




על כן, מדי יום (בעיקר בהתחלה),

בדקו עם הילדים איך הלך להם:

  • האם הסתדרו עם האוכל שהשארתם?

  • האם ההתארגנות שלכם היתה מספקת?

  • האם היו רוצים שיהיה שינוי כלשהו בימים הבאים?

  • מה כן עבד להם ורוצים לשמר?

  • האם אוכל מסוים שהכנתם לא התאים (למשל, טוסט שהתקרר והפך כבר לא טעים...)

  • האם היו בלת"מים ואיך היתה ההתארגנות?

  • עברו על התכנון ליום המחר ובדקו האם עדין מתאים?

  • בכלל, מומלץ לשבת על התכנון השבועי אחת לשבוע. לבדוק מה עבד ורוצים להמשיך ומה רוצים לשפר? איזה מאכלים חדשים הייתם רוצים להכין לקראת השבוע הזה?

  • בדקו עמם איך היתה עבורם החוויה להיות לבד: האם היו קשיים מסויימים? האם המענה שנתתם להם היה מספק? אולי הם זקוקים לעזרה שונה או נוספת?

אם תראו לאחר זמן מה, שכן יש עליה באכילה של אוכל לא איכותי וממתקים, כנראה שצריך לחשב מסלול מחדש ולבחור אסטרטגיה אחרת לפעולה.


מה דעתכם?



4 צפיות

צרו קשר

מייל: veredyaffe@hotmail.com  ‏ טלפון: 052-396-0128  

© כל הזכויות שמורות לורד יפה חאיק 2017

wix - בניית אתרים - עדי ליניאל

טיפול בהשמנת ילדים - ורד יפה חאיק