top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תורד יפה חאיק

השמנת ילדים-ראיון עם אנדוקרינולוגית

עודכן: 21 ביוני 2020

להשמנת ילדים יש הרבה סיבות (בדיוק כמו להשמנת מבוגרים). לעיתים קרובות אני עובדת בשיתוף עם אנשי מקצוע נוספים, מתחומים שונים. מאחר שעודף משקל והשמנה הנן תופעות הכוללות סיבות והשלכות על תחומים פיזיולוגיים ורגשיים, לעיתים חשוב מאד להרחיב את הבירור וגם את בחיפוש אחרי סיבוכים נלווים.


אנדוקרינולוג הוא רופא, אשר מתמחה בנושא ההורמונים שבגופינו. הורמונים הם חומרים המופרשים מבלוטות שונות בגוף ולהם תפקידים רבים ומגוונים. בים היתר הם אחראים על נושא הגדילה, ההתפתחות, הרעב והשובע, איזון משק הסוכר בגוף ועוד ועוד.


ישנם מצבים בהם חיוני שאנדוקרינולוג יהיה חלק מהצוות המטפל בהשמנה, על כן בחרתי לשאול מספר שאלות, שעניינו אתכם עפ"י סקר שערכתי אצלי בקבוצת הפייסבוק.


ראיון עם פרופ' מריאנה רחמיאל,

מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים ומנהלת מרפאת סוכרת ילדים ונוער רב תחומית במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא)

  1. מה התפקיד של רופא אנדו' בכל הקשור להשמנה (בכלל) וילדים (בפרט)?

תפקיד האנדוקרינולוג ילדים מחולק לשניים:

א- לוודא שלא מדובר בהפרעה הורמונאלית כגורם להשמנה. חשוב לציין שרק ב 3 אחוז מהמקרים של השמנה בילדים ונוער מדובר בהפרעה הורמונאלית , הרוב המכריע של המקרים נובע מחשיפה ונטיה גנטית ואורח חיים תומך בגיל הצעיר. האנדוקרינולוג שוקל בכל מקרה לגופו האם יש מקום לברור אבחנתי .


ב- השמנה היא מחלה שהשפעותיה הן על מגוון תחומי הבריאות והחיים , אחד מהם הורמונאלי . להשמנה תתכן השפעה על מאזן הסוכר , גדילה, בלוטת התריס וסימני התבגרות מינית ( שיעור, אקנה וסדירות מחזורים ). האנדוקרינולוג שוקל צורך לחיפוש אחר סבוכים אלו וטיפול מתאים בהם כשמופיעים .


2. מתי מומלץ להפנות לאנדו' ילד עם השמנה?


רופא הילדים מחליט מתי והאם יש צורך להפנות . הרי 97 אחוז מהמקרים אינם בעלי רקע של הפרעה הורמונאלית . יתרה מכך , האנדוקרינולוג לא מטפל בהשמנה, מדובר יותר בהתערבות התנהגותית תזונתית נכון להיום , אלא בסיבוכיה . ולכן שיקול הדעת הוא בידי הרופא המטפל.



3. האם יש אנדוקרינולוגים עם התמחות בהשמנת ילדים או שכל אנדוקרינולוג מתאים לכך?


אין מומחיות על בנושא . ישנן מרפאות רב תחומיות המתמחות בהשמנה בהן האנדוקרינולוג הוא חלק מהצוות, כגון מרפאות השמנה בקופות, במרכז הרפואי שמיר , שיבא .

4. איך ניתן להבחין מתי חזה גדול אצל בנות הוא בגלל שומן ומתי בגלל התפתחות מינית?


לשם אבחנה זו יש צורך בבדיקה גופנית.


5. מה נחשבת התפתחות מינית מוקדמת (בנים ובנות), מה הקשר להשמנה והאם/ מתי זה צריך להדאיג?

ראשית נסביר מהי התבגרות מינית :


התבגרות מינית מחולקת לתהליך התנהגותי, שאיני מתייחסת אליו כלל. ומתחלקת גם לשינויים במבנה הגוף של הילד או הילדה.


ההתבגרות המינית מחולקת לחלק של שיעור מיני, ריח זיעה ושיעור בבתי השחי ואקנה מחד, ולחלק של צמיחת שד בנקבה, ושינוי מבנה הגניטליה אצל הנקבה ובמקביל אצל הזכר גדילת נפח האשכים ושינוי מבנה הגניטליה.


החלק של השיעור בפני עצמו וריח הזיעה יכולים להיות תקינים כבר בגיל 6 בבנות ובגיל 7 שנים בבנים, אבל כדאי להגיע לאנדוקרינולוג ילדים להערכה בכל מקרה בגיל זה.


כל התהליכים יכולים להתחיל בגיל 8 שנים בבנות ובגיל 9 שנים בבנים .


טווח ההתחלה התקין נע בין 8-13 בבנות ובין 9-14 שנים בבנים .


ידוע על קשר בין השמנה לבין התבגרות מינית.


לא ידוע מהי הביצה ומה התרנגולת, אבל ידוע שצמיחת שד יכולה להקדים אצל ילדות עם עודף משקל, למרות שגיל הווסת הראשונה אינו מוקדם יותר. אולם התפתחות אברי המין הזכריים דווקא מתעכבת עם עודף משקל בזכרים .


ידוע על קשר בין שיעור יתר, מחזור לא סדיר ואקנה משמעותי אצל נערות עם עודף משקל משמעתי בגיל ההתבגרות, ולכן כדאי למנוע אותו ככל האפשר בגיל זה. ההשמנה נמצאה כאחראית להתפתחות של תסמונת השחלה הפוליציסטית, בחלקה.


רקמת שד בזכר עם עודף משקל היא שכיחה אולם יש להעריכה על ידי אנדוקרינולוג אם היא לפני ההתבגרות המינית או משמעותית מאוד בגודלה. לפעמים תהיה קשורה להשמנה, ולפעמים לא, ולכן מצריכה הערכת רופא.


6. האם ילדים עם השמנה צריכים בדיקות סוכר תדירות? אילו בדיקות (אם בכלל) רצוי לבדוק בשגרה?


בילדים מעל גיל 10 שנים יש לחפש באופן פעיל התפתחות סבוכי השמנה פעם בשנה על ידי רופא ילדים , אין צורך באנדוקרינולוג ילדים אם אין סבוכים . בדיקה גופנית להערכת גובה , לחץ דם , סוכר והמוגלובין מסוכרר (HBA1C) להתפתחות סוכרת , ליפידים (שומנים) בצום של 14 שעות ותפקודי כבד.



1,028 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page